Sieroszewice, dnia 16 maja 2012 r.
Nr IPR 6220.02.4.12 POSTANOWIENIE Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), w związku z art. 63 ust. 1 i 4, postanawiam nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni wiatrowej z placem montażowym, drogą dojazdową oraz przyłączem energetycznym SN-15kV ze stacją na działce numer 483/2 położonej w miejscowości Ołobok. Wnioskodawcą planowanego przedsięwzięcia jest Zbigniew Łęcki, zam. Rososzyca, ul. Krótka 1; 63-405 Sieroszewice oraz 1. Z zakresu ochrony przyrody Ø należy przedstawić opis elementów przyrodniczych środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151 poz. 1220 ze zm.) ze szczególnym uwzględnieniem ptaków i nietoperzy (w cyklu rocznym tj. w okresie rozrodczym, migracji i zimowania), które są grupą organizmów szczególnie narażoną na negatywne oddziaływania tego typu inwestycji. Opis ten powinien zawierać podstawowe parametry lokalnych populacji, które pozwoliłyby ocenić skalę i sposób wykorzystywania omawianego terenu przez awifaunę Ø sporządzić opis terenu w obrębie planowanej fermy wiatrowej uwzględniający ukształtowanie i sposób użytkowania terenu, kraj obraz, wody powierzchniowe, położenie kompleksów leśnych, szpalerów drzew, terenów podmokłych, cieków wodnych, Ø opisać szczegółowo metody i materiały wykorzystane do zebrania ww. danych, Ø dokonać oceny wpływu inwestycji na środowisko przyrodnicze na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na ptaki i nietoperze, a także płazy (mogące gromadzić się w wykopach pod elektrownie) wraz z oceną wpływu na obszary chronione położone w otoczeniu inwestycji, Ø przedstawić opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na ww. elementy, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływanie na środowisko, wynikające: z istnienia przedsięwzięcia, wykorzystania zasobów środowiska oraz emisji, Ø sporządzić opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę, Ø przedstawić opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie (wskazanie działań minimalizujących) ewentualnych negatywnych oddziaływań na środowisko - wszelkie proponowane do wykonania działania minimalizujące bądź rekompensujące powinny być przedstawione w sposób szczegółowy, niebudzący wątpliwości co do miejsca i sposobu ich wykonania. Zgodnie z opracowaniem. Porozumienia dla Ochrony Nietoperzy 2009 „Tymczasowe wytyczne dotyczące oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na nietoperze" podstawowym działaniem minimalizującym jest odpowiednia lokalizacja turbin względem struktur atrakcyjnych dla nietoperzy (lasów, cieków i zbiorników wodnych, szpalerów'), Ø przedstawić opis analizowanych wariantów wraz z uzasadnieniem proponowanego wariantu ze wskazaniem jego oddziaływania na elementy przyrodnicze, obejmujący także oddziaływanie skumulowane, Ø przedstawić zagadnienia związane z występowaniem gatunków objętych ochroną oraz ich siedlisk w formie graficznej, Ø przedstawić propozycję ornitologicznego i chiropterologicznego monitoringu porealizacyjnego farmy wiatrowej z podaniem metod i harmonogramu. Ø jeżeli planowane przedsięwzięcie jest związane z użyciem instalacji, porównanie proponowanej technologii z technologią spełniającą wymagania, o których mowa w art. 143 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. - Prawo ochrony środowiska, Ø wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. — Prawo ochrony środowiska, oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich; 2. Z zakresu ochrony przed polami elektromagnetycznymi: Ø przedstawić sposób przyłączenia elektrowni do krajowego systemu elektroenergetycznego, w tym lokalizację transformatora, napięcia roboczego na uzwojeniu pierwotnym oraz wtórnym, napięcia roboczego linii elektroenergetycznej do której będzie dostarczana wytwarzana w elektrowni energia elektryczna oraz sposób realizacji przewodów przyłączeniowych (linie napowietrzne, kablowe), Ø przedstawić wpływ ww. urządzeń i sieci na rozkład pól elektromagnetycznych wokół planowanego przedsięwzięcia, z uwzględnieniem zapisów rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 października 2003 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku oraz sposobów sprawdzania dotrzymania tych poziomów (Dz. U. Nr. 192, poz. 1883). 3. Z zakresu ochrony przed hałasem: Ø podać odległość terenów wymagających, ochrony akustycznej od miejsca lokalizacji inwestycji, określając rodzaj terenu zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 120, poz. 826), Ø określić zagospodarowanie i przeznaczenie terenu zgodnie z art. 113 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 25, poz. 150 ze zm.) oraz ww. rozporządzeniem, Ø podać dokładne współrzędne geograficzne turbin wiatrowych w jednym z obowiązujących układów współrzędnych geodezyjnych, Ø dołączyć dane katalogowe producenta turbin wiatrowych, na które powołano się w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, określające poziom mocy akustycznej oraz minimalne odległości między turbinami gwarantujące uniknięcie niekorzystnych zjawisk w postaci interferencji fal dźwiękowych oraz turbulencji (jeżeli producent takie informacje podaje), Ø określić oddziaływanie skumulowane z innymi istniejącymi lub planowanymi do realizacji turbinami wiatrowymi, Ø na podstawie powyższego ocenić uwarunkowania akustyczne na terenach położonych wokół elektrowni, w szczególności na najbliższych terenach wymagających ochrony akustycznej, w porze dziennej (od 6:00 do 22:00) i nocnej (od 22:00 do 6:00). Ø przedstawić analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem; 4. Z zakresu hydrogeologii: Ø opisać stosunki hydrogeologiczne przedmiotowego obszaru, w szczególności zaleganie pierwszego poziomu wód gruntowych, poziomy użytkowe wód podziemnych, najbliższe ujęcia wód podziemnych wraz z ich strefami ochronnymi, obecność Głównych Zbiorników Wód Podziemnych i ich stref ochronnych, Ø odnieść się do art. 81 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz wyjaśnić, czy przedsięwzięcie może spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych zawartych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, zatwierdzonym na posiedzeniu Rady Ministrów w dniu 22 lutego 2011 r. przez Prezesa Rady Ministrów. Odpowiedź proszę szczegółowo uzasadnić odwołując się do zapisów ww. dokumentu oraz przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2001 roku Prawo wodne (Dz.U. 2012 r. Nr 145 tj.). 5. Z zakresu gospodarki odpadami: Ø określić rodzaj odpadów oraz szacunkową ilość poszczególnych rodzajów odpadów, które mogą powstać na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia oraz sposób ich magazynowania i dalszego zagospodarowania, Ø określić sposoby minimalizacji odpadów na ww. etapach i sposoby ograniczenia ich negatywnego oddziaływania na środowisko. UZASADNIENIE W dniu 21.03.2012 r., wpłynął wniosek pana Zbigniewa Łęckiego, zam. Rososzyca, ul. Krótka 1; 63-405 Sieroszewice w sprawie budowy elektrowni wiatrowej z placem montażowym, drogą dojazdową oraz przyłączem energetycznym SN-15kV ze stacją na działce numer 483/2 położonej w miejscowości Ołobok. Przedmiotowa inwestycja należy do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt. 6 lit. „b” rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 ze zmianami), dla których ocena oddziaływania na środowisko może być wymagana. W związku z powyższym na podstawie art. 64 ust. 1 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami) o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z wnioskiem o wydanie opinii o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia. W dniu 27 kwietnia 2012 r. otrzymano opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, w której stwierdza się, że istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. W opinii tej określono również zakres raportu. Z takim samym wnioskiem wystąpiono do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ostrowie Wielkopolskim. W dniu 23 kwietnia 2012 r. otrzymano opinie, w której Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ostrowie Wielkopolskim stwierdza, że przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest wymagane, w opinii tej określono zarazem co powinien zwierać raport. Planowane przedsięwzięcie polega na budowie elektrowni wiatrowej o mocy 850 kW, wysokości 75 m i średnicy wirnika 60 m. Energia elektryczna wytwarzana w generatorach wiatraka będzie przesyłana za pośrednictwem przewodu elektrycznego do sieci energetycznej odległej o około 300 m od miejsca lokalizacji inwestycji. Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt. 2 lit e, ustawy o udostępnianiu informacji Teren, na którym realizowane będzie przedsięwzięcie, to grunt orny w otoczeniu którego znajduje się wiele struktur atrakcyjnych dla ptaków i nietoperzy, które są grupą zwierząt najbardziej zagrożoną ze strony turbin wiatrowych. Przedmiotowa działka sąsiaduje z kopalnią kruszywa, w obrębie której mogą gniazdować rzadkie gatunki ptaków np. żołna , świergotek polny, brzegówka, W odległości około 350 m od działki 483/2 obręb geodezyjny Ołobok przepływa rzeka Gniła Barycz, wzdłuż której znajdują się użytki zielone oraz zakrzewienia. Planowana lokalizacja turbiny położona jest w sąsiedztwie alei drzew rosnących wzdłuż drogi Rosoczyca - Masanów (potencjalny szlak dolotu na żerowiska dla nietoperzy) oraz w odległości około 170 m od lasu. W dalszej odległości (1,5-2 km) znajduje się dolina Prosny, dolina Baryczy oraz dolina Ołoboku, które stanowią ważne lokalne korytarze ekologiczne. Teren wokół miejsca realizacji przedsięwzięcia bogaty jest w śródpolne zadrzewienia i kompleksy leśne. Obszar ważny dla ptaków „Dolina Gniłej Baryczy" stanowi miejsce gniazdowania bociana białego w dużym zagęszczeniu i derkacza. Uwzględniając lokalizację przedsięwzięcia w granicach obszaru ważnego dla ptaków, na gruntach ornych, w obrębie których znajduje się wiele struktur atrakcyjnych dla ptaków Dokładna analiza parametrów eksploatacyjnych i technologicznych przedsięwzięcia, warunków środowiskowych i terenowych pozwoli na ocenę wpływu przedsięwzięcia na istniejący klimat akustyczny. Przeprowadzona ocena oddziaływania na środowisko wykaże, czy przedsięwzięcie spełniać będzie wymagania odnośnie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 120, poz. 826). Raport o oddziaływaniu na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.). Ustalając zakres raportu wskazano, że powinien on zawierać szczegółową i wnikliwą analizę aspektów związanych z ochroną przyrody, hałasem, hydrogeologią i gospodarką odpadami Ponadto, w raporcie Inwestor winien opisać ewentualne warianty planowanego przedsięwzięcia, przy czym wariantowanie może dotyczyć aspektów lokalizacyjnych, rodzajów technologii i rozwiązań technicznych oraz przeanalizować możliwość skumulowanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia oraz przedsięwzięć planowanych i istniejących na terenie zainwestowania oraz terenach sąsiednich. Wskazano również na przedstawienie propozycji środków minimalizujących ewentualny niekorzystny wpływ na środowisko. Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji postanowienia. POUCZENIE Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego |
Data modyfikacji: 2012-05-16 15:05:03
Autor: Referat Inwestycji, Gospodarki Przestrzennej, Promocji i Rozwoju - Ryszard Boduch
Opublikowane przez: Roman Sodolski